tisdag 24 januari 2012

Erövrarens äpplepaj - barnsligt gott fast med lite vuxen touch!

Erövrarens äpplepaj!
Det här receptet har jag fått av lilla mamma, Erövrarens äpplepaj. Vem erövraren är förtäljer inte receptet, någon som vet kanske?! Har för övrigt fått många bra recept från mamsen, det måste vara den där Gästgivargenen i oss som min mormor brukade säga. Älskar att det blir lite vuxen smak av calvadosen, schysst brytning liksom.



Recept Erövrarens äpplepaj, 6-8 pers
Pajdeg:
150 gram smör
3 1/2 dl vetemjöl
1 msk vatten


Fyllning:
3/4 kg äpplen
2 dl strösocker
1/2 msk kanel
1 1/2 msk calvados


Maräng:
3 äggvitor
9 msk socker


florsocker till garnering


Gör så här:
1. Kör smör och mjöl i matberedaren till en smuldeg. Arbeta i vattnet hastigt. Kyl i en timme. (erkänner att jag hoppar över detta om jag har bråttom)
2. Skala och skiva äpplena mycket tunt och blanda dem med socker, kanel och calvados i en skål.
3. Klä en pajform med degen och nagga bottnen. 
4. Förgrädda i ugnen på 250 grader i 10 minuter.
5. Sänk värmen till 225 grader
6. Lägg i fylningen och grädda i ca 25 minuter tills äpplena är mjuka. Hit kan man förbereda.
7. Vispa vitorna hårt och tillsätt lite socker i taget under vispning.
8. Bred marängen över och grädda hela kakan i 150 grader tills ytan fått en fin färg. Ca 10 minuter. 
9. Sikta över florsocker och servera ljummen med vaniljglass eller vaniljvisp




//Lottzy

1 kommentar:

  1. Åh så gott det ser ut och vad sugen jag blir! Kan vara bra med lite variation, vi har snöat in på kladdkaka..börjar bli lite enformigt:). Skulle jag inte jobba i morgon hade jag gladeligen bakat din fina paj med en gång.
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!