tisdag 8 maj 2012

Örtbröd med tapenad från gäster till gäster!

Underbara örtbröd med tapenad.
Vilka middagsgäster alltså, bästa man tänkas kan, de hade nämligen med sig en bricka, en skål och underbara örtbröd med tapenad. Dessutom hängde recepten med. Vad mer kan man önska sig? Tack Lars och Lotta! Ja kanske en flaska Rosé och det hade gäst nr 2 med sig, tack Elin! Om ni läser det här, bara så ni vet: ni är välkomna igen, anytime = )

Jag fick dessa godingar hos Håkanssons förra sommaren och har drömt lite om dom mest hela tiden sedan dess. Känns som perfekt inledning på en bra grillkväll eller hur?

Enligt instruktioner av expert Håkansson så kan man gott tredubbla brödsatsen så det blir lite volym på brödet. Kör man enkel så blir det ganska tunna bröd. tapenaden är generöst tilltagen så är man upp till 6 stycken så räcker det nog med halv sats (tycker jag då alltså)
Örtbröd, trippelsats
Recept
Örtbröd
15 gr jäst
1/2 dl ljummet vatten
4 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
75 gr mjukt smör
1 dl riven ost
1 ägg
1 pkt provencalska kryddor 
50 g kallt smör
1 tsk flingsalt.

Gör så här:
1. Rör ut jästen i ljummet vatten.
2. Blanda mjöl och salt.
3. Finfördela smöret i mjölet.
4. Tillsätt jästen, ost, ägg och örtkryddorna. Arbeta samman
5. Jäs övertäckt i 30 minuter
6. Knåda degen och kavla ut den på bakplåtspapper på en plåt.
7. Hyvla över smöret och strö över rikligt med flingsalt
8. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter i 225 grader

(jag tredubblade satsen men höll mig till ett pkt ändå, och använde inte tre gånger så mycket smör när jag hyvlade, det blev bra ändå)
Tapenad med sardeller, muuuums
Recept 
Tapenad
2 brk urkärnade oliver, gärna blandade
10-15 skivor soltorkad tomat
1-2 vitlöksklyftor
1 brk sardeller i olja (mindre om man vill ha lite snällare tapenad)
1 pkt provencalska kryddor

Gör så här:
Lägg alltihop i en mixer , kör en stund, servera och njut!



Helgen efter fick vi tursamt nog gäster så jag kunde göra detta själv. Det blev över så jag kunde faktiskt bidra till en Tapasmiddag med tjejerna på söndagskvällen. Bra mycket bra!



Kram Lottzy


2 kommentarer:

  1. Har ätit tapenande några gånger och även haft det i färsbiffar. Men, jag borde äta det oftare!!!

    SvaraRadera
  2. I färsbiffar låter spännande, det måste jag testa! Den här är god så testa den.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!