torsdag 28 juni 2012

Körsbärssirap med chokladglass förgyller tjejkvällen.

Plötsligt händer det! Maken tar barnen och åker iväg över natten. det hönder inte så ofta så det gäller att ta tillfället i akt! Bjuder hem en kär vän på middag och filmkväll. Till huvudrätt så blev det en gammal sommarfavorit pasta med lax, kräftor, räkor och ost
pasta med lax, kräftor, räkor och ost
Tidigare på dagen så hade jag varit och besökt Helena Ljunggrens fina blogg och blivit tvärsugen på att göra körsbärssirap. Jag valde att servera den till en Häägen Daz belgisk chokladglass till, men det gör man ju lite som man vill. Gott blev det i alla fall!


Recept
Körsbärssirap
1 kg körsbär
1 citron
4,5 dl syltsocker
0,5 dl vatten


Gör så här:
1. Kärna ur körsbären (kan rekommendera en olivurkärnare tillhjälp) och lägg i en kastrull tillsammans med rivet fint skal och saft från en citron. Blanda i socker och vatten. 
2. Koka upp och låt det puttra, under omrörning lite då och då, på medelvärme i 25-30 minuter. Mosa bären lite lätt när det är möjligt och sänk värmen om det puttrar för mycket. 
3. Sila av bären och häll sirapen i en ren, torr burk med lock. 

Chokladglass med körsbärssirap
Om sirapen blir lite åt geléhållet fungerar det att hetta upp lite i en kastrull innan servering. 


Dagen efter så fick maken smaka på det som 
blev över och jag måste säga att han verkade 
ganska nöjd över att ha kommit hem ; -)


















Spara sönderkoket och gör våfflor, glass eller använd i morgonyoghurten. 

Jag valde att göra frukosten lite lyxigare än vanligt.


Frukost med körsbärsmums.




Kram Lottzy

3 kommentarer:

  1. Åh jag bara älskar körsbär!Sirap låter ju verkligen spännande det måste jag säga.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Ja den är helt klart värd att göra!
    kram

    SvaraRadera
  3. Körbärssirap vad spännande, har en del körsbär i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med. Ska nog prova detta tack för tipset :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!