lördag 30 juni 2012

Kycklinglårfilé i ugn mättar många små magar.

Kycklinglårfilé i ugn a la Procivitas.
Ojojoj vad många små människor det är i mitt hem. Det är kusiner och kompisar om vartannat. Det är sommarlov! Nog för att de har energi så det räcker och blir över men jag tänker att det ändå kanske är bästa att de får något att äta. Bestämmer mig för att göra en enkel men god kyckling i ugn. Om Macke läser så vill jag bara meddela att jag naturligtvis använder kronfågel ;-) 

Den här rätten brukar serveras på den skola, Procivitas, där jag jobbar och jag har bett om receptet från kockarna. Aldrig hade jag trott att det var så enkelt att göra den, men inte mig emot. Fick inga mått men på ett ungefär, så där kan man väl ta sig lite friheter, för mig blev det något åt det här hållet:

Recept
Kycklinglårfile i ugn, 5 pers
1 kg kycklinglårfile
6 dl creme fraiche
1/2 dl chilisås
1 1/2 msk kycklingfond
1 purjolök
10 champinjoner
SoP

Gör så här:
1. Lägg kycklinglårfileérna i en ugnsfast form
2. Koka upp creme fraiche med chilisås och kycklingbuljong, smaka av med SoP.
3. Strimla purjon och skiva champinjonerna, lägg ovanpå kycklingen.
4. Häll över såsen
5. In i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter

Servera med ris och sallad.

Det verkar som om det gick hem hos både stora och små. Yngste sonen fick mig att lova att göra denna rätt många många gånger till. När de var fyllda med ny energi så skickade jag ut både barn och man till lekplatsen där jag hoppas att de rastar av sig lite...
Kram Lottzy

3 kommentarer:

  1. Det är härligt med huset fullt med småfolk. Jag hoppas att våra barn och deras kompisar alltid kommer tycka det är roligt att vara hos oss. Jag vill ha huset fullt :-)
    Kycklingen ser verkligen god ut. Får jag lov att testa på mina små.

    SvaraRadera
  2. Den här rätten gick hem hos gubben och mig, väldigt gott och enkelt,,,,,

    SvaraRadera
  3. Glädjer mig att du använder Kronfågel! Ska även testa detta receptet i helgen!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!