torsdag 12 juli 2012

Sommarpotatisgratäng - approved!

Sommarpotatisgratäng
Är och tränar på gymmet och telefonen ringer. Yngste sonen undrar "vad blir det för mat"? Skannar av kylskåpet i tanken och hittar en rökt fläskfilé, hurra! Ber sonen att inventera potatisstatusen och får ok på den. Jag känner mig modig och beordrar potatisskrubbning tills jag kommer hem, till min förvåning så säger de ja! Då återstår bara problemet vad jag ska göra av den nyskrubbade och fina potatisen, kommer på den lysande idén om att göra en enkel sommar potatisgratäng. Kan jag kan ni så varsågoda!


Recept sommarpotatisgratäng
1 kg potatis
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 klyftor vitlök, pressade
1 msk fransk senap
en knippe gräslök, hackad.


Gör så här:
1. Skrubba potatisen.
2. Koka potatisen al dente.
3. Koka ihop ingredienserna till gratängsåsen.
4.  Lägg potatisen i en smord gratängform och häll gratängsåsen över.
5. In i ugnen225 grader i ca 15 minuter.


Faktiskt så gav hela familjen gratängen mer än godkänd fick till och med en 10:a = )


Kram Lottzy

2 kommentarer:

  1. Mums!

    Jo jag kör för det mesta utan formar, jag har en sån silikonmatta till macaronsen men jag tycker dte blir mycket bättre att använda bakplåtspapper, jag vet inte varför men det känns så! (:

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!